[Happy Easter, Glad Påsk, God Påske]


Ja nu kan ni tre språk att säga Glad Påsk. ;-P

Jag har en del minne när det gäller påsk,
vi fick gå ut och plocka ris (grenar?), men så hade mamma varit imponerande duktig som har tagit bort ägggulor/vitor i ägg, och vi fick måla försiktigt för att hänga upp på risgrenar, med färgglada fjäder.



Jag och Storebror hade tecknats tusentals papper med Glad påsk och ett tecknad ägg eller häxa som flyger till blåkulla, och skrev GLAD PåSK, jag klädde ut mig som en påskkärring och min storebror Jocke som en påskgubbe, och gick ut med kurva med full av trekantbrevet med teckning i.
och ringde på grannarnas dörr. vi kom aldrig tomhänt hem, snarare fick vi nästan alltid mycket godis, och en del gav oss pengar, tiokronor lappa! dom plingade jag extra på för att få mera pengar. *fniss*

och så åren har gått, idag firar jag inte alls påsk, ingen påskpynt, eller jo två fina kyckling som debora gjort, och hängande ägg som en av pojkarna har gjort förra året.
Annars gör jag inte påskmiddag eller ha släktträff eller så.. Ingenting.
Jag har varit så uppslukande efter att få uppleva dansk kultur, men hade tyvärr upplevt 1 gång, då var det för att jag frågade och blev inbjudad av en väns släkt. mat som var "æglort" var gott, men ord var äckligt det betyder "äggbajs."

Hmm, men idag gjorde jag ett nytt middagrätt, som man kan kanske inte kalla för, men otroligt så gott att jag bara måste dela av mig med er.

Potatiskaka med oströra.
2 Potatis, (gärna fast sort, 250 gram)
1 sötpotatis ca 400 gram.
1 stor gullök eller 2 små gullök.
2 msk mat&rapsolja smör.
3 krm salt
1 krm grovmalet svartpeppar
1 krm kanel.
1 krm chilipeppar
1½ dl Matlagningsgrädde.
4 ägg.

Oströra:
100 gram Apetina vit ost (ser ut som fetaost)
1 vitlökklyfta (jag tog 2 vitlökklyftor.)
1½ dl mezeyoghurt, (jag tog grækisk yoghurt)
1krm salt
1 krm svartpeppar.

Gör så här:
Sätt ugnen på 150.
Skala och hacka potatisar i tärningar ca 1x1 cm
Skala och hacka lök, stek potatisar och lök i ca 15 minuter.
Krydda lite av salt (spara resten salt) och övriga kryddor.
Lägg potatisblandning i ett ungsäker form ca 15x20 cm,
Vispa grädde och ägg och resten av saltet, och häll över potatisarna.
Gräddas mitt i ugnen ca 20-30 min eller tills potatiskaka stelnar.

Smula sönder ost, skala och hacka fint vitlök, eller kan ocks pressa vitlök..
Blanda med yoghurt och smaka av med salt och peppar.
Servera oströra till potatiskakan.

reslutatet blev att det gav ett sött smak, sötpotatis har sött smak i sig, så det blir lite för sött,
 så oströra är en succes som är lite "surt",tillsammans blir det helt lagom.
Jag har lite svårt för mig att se det som middagsmat, snarare som tapas eller  buffé.
Men om ni vill bara njuta av det, så gör det här rätten!

Viola!

Kommentarer
Postat av: bitte

Hej vill tipsa dig om en tävling jag har i min blogg det du kan vinna är detta:



En skinnjacka och ett presentkort på 500 kr


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback