[Kött VS Grönt]

det känns nästan som ett comeback att skriva härinne, jag skriver faktiskt lite för sällan.
Jag brukar ha tankar som jag vill skriva ned i blogg, men jag gjorde det aldrig...

Jag funderar på att bli vegetarisk, men det verkar vara så svår, för jag har kollat runt och det är tråkiga vegemat,
vegelasagne är inte så gott, när jag åt rätten..

Men jag är egentligen inte en djurvän, kommer aldrig vara det helt 100% djurvän.
Visst har jag vuxit upp med olika djur, min mamma är den som älskade djur, och gör det fortfarande.
Jag hade vuxit med minst 10 fåglar i en gigatinsk bur, som min storebror ägde, medan jag fick en lille bur med en lille fågel. hundar, hundar har alltid varit en del av mitt liv, sedan jag ankom til jorden tills jag flyttade hemifrån, då var det slut,
men schäfer sitter ett särskilt plats i min hjärta och förstår inte det, för pojkvännen tycker inte om schäfer, och han föredrar mera robuste hundar, så det blir komplicerat. lika bra skita i det.

Jag har blivit knäpp som börjat tänka på att djur har inte blivit bett om att bli människans mat.
Det är nästan liksom du, vill du vara en haj mat? Nej väl? det vill ju ko inte heller. de vill hellre njuta av att tugga gräset,

Det fascienerande är att djur faktiskt har känslor, det insåg jag inte förrän ganska nyligen, då jag såg på hur djur uppförde sig, jag jobbade med fårflock en kort stund för ett par år sedan, och det var en får"mamma" som födde två lamm, och mjölk var inte tillräckligt, och de svältades, så en lamm dog, och mamman blev depremeriad, så den andra fick inte heller mat, Så jag fick sitta där och ge lammen flaska. det var otrolig känsla. men den dog ändå..
så hittade jag mamman i hennes box i ett par dagar efter och den skakade och dog.. mamma sörgade sig ihjäl helt enkelt.. Precis då forstod jag att de är inte bara djur utan känslor..
Det är självklart inte ALLA djur, utan några, men det finns djur som visar medkänsla,.. Och det roliga är
att själva fiskar är också fixerad via skönheten. tänka dig!
Det såg jag i discovery, ja ni som vet så har jag skräck för djupvatten och gigantiska fiskar(pattedjur),
men satt med mic, ett beroligande medlet är Michael, så jag kan titta på programmet, då de utforskade riktigt djupt, och det kom några flock fiskar, som var stora, och till deras "zon" via klippet, då fanns det massa små djur som hjälpte till att ompyssla fisk-honar, så de kan förföra ledaren.. det var så roligt, och tänka sig, själva fiskar är FIXERAD via utseende,

Men tänka er, korvar, men korvar är gjort av griskött och stoppad i deras egen inälvor. hur sjukt är det?

Jag äter inte så mycket griskött, försöker undvika det så gott jag kan, har alltid dålig samvete och det är farligt för hjärtat att belasta kropp med griskött.
Nötkött är mer ok, men samtidigt kan jag inte äta en oxfile om den är tjock, jag mår illa då,  om jag blir bjuden på ett grillfest, då måste det finnas nått alverativ möjlighet annars tar jag bara potatissallad och sallad..
att grilla tomat är lite blä. så omöjligt att leva vegetarisk egentligen.

Samtidigt är det tillåtet för folk att äta kött, man har ingen rättigheter till att förbanna någon, bara för att man själv inte är en köttätande..
Men det ni, köttätande, vi är faktiskt födda till att äta vegetariskt, våra tänder visar tydligt att vi inte är ägnade till det.
vi är mest ägnade till rawfoodisterna, men det tråkiga är att våra kroppar har blivit beroende av kött. Våra kropp har lätt att
skapa ett beroende, när man hittar det godare. och vi blir faktiskt sjuka om vi äter råkött, att vi måste steka och se till det är genomstekt sånt, för att sedan kunna äta.. men om man ser på vegetariska varar så ser man nästan ALLT som kan ätas direkt utan att behöva steka..
Det värsta är att folk som avskyr grönsaker/frukter, det förstår jag bara INTE,
man ska bara äta igen och om igen, man ska träna i att tycka om grönsaker, vilket många inte väljer att ta den. till slut
blir man tjocka och ohälsom.. ât MERA grönsaker, inte för att banta, men för att det är BRA för kroppen!
gott är det fakiskt också. =)

Jag är en köttätande med dåliga samvete. Ja jag vet en riktig gam enligt sura vegetariska som bara varit det i några år.

Viola.


Kommentarer
Postat av: Älvan

det är lite besvärligt att ändra om kosten helt och man måste vara medveten om vilket grönt man ska äta varje dag för att få i sig alla näring man behöver o så, det kan vara livsfarligt om man inte läst på ordentligt, att klroppen far illa åt om man inte fått i sig ämnen.. men lycka till, vill man så kan man!

2009-02-19 @ 16:59:46
Postat av: mallan

som du säkert känner till att jag är vegetarian ;) (laktos-ovo-vegetarian om jag ska vara så noga = ägg, mjölk får jag in mig men inte fisk )

Jag gillar inte vad du har skrivit men jag är van nu, så bara att acceptera det de flesta säger, alla har rätt till olika åsikter o känslor.



När jag blev veggie var det som att sluta röka. Man var meveten att det var fel att äta kött men det var så gott med dom ändå.. bara lägga av och käka vitaminer. Blev blekare, fick en massa vita prickar på naglarna och lågt blodvärde. Kroppen fick sig en chock. Men kämpade, gillade inte de flesta grönsaker tyckte att de var smaklösa!



I dag efter 8 år är de flesta grönsakerna smakens! Quorn-grejjor.. Men askyr soja-grejor- de smakar skit. Blomkål, rotfrukter äter jag inte fortfarande. Men det går bra till slut, det tog upp till ett år min kropp blev bra. Läkare sa att det kan bero på att jag var bara 13 år så var det svårare men samtidigt för vuxna är det värre enligt dom...



:) Urs för ett långt inlägg men nåja

2009-02-20 @ 23:29:44
URL: http://metrobloggen.se/mallansson

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback