Kärlek vid första matbit!

Jag kollade recept hos Sofias blogg, www.edwugo.blogg.se,
hon skriver så många goda recept, men den tänkte
jag att jag måste prova, eftersom jag brukar göra en annan recept
med purjolök och krossat chips, med mango-chutney..
men den var nytt, och jag var skeptisk när jag såg grönsaker,
jag erkänner att jag har aldrig någonsin stekt grönsaker i ugn,
så jag tänkte att jag kan ta broccoli istället, men sen i affär, tänkte jag
"Vad fan, jag MÅSTE testa nytt, och kan kasta om tycker inte om så vet jag det till nästa gång."

Så hem och steka mat, Karlarna och tösar fick ris,
medan jag åt ugnstekt grönsaker,
blev så snopen att det var faktiskt så vansinnigt god,
att det var inte ens enda dropp kvar på tallrik.

den kommer jag garanterat att göra flera gånger framöver.

KYCKLINGFILÈ MED MANGO CHUTNEY-SÅS    4 port. Ugn: 225 grader, ca 30 min.

Sätt ugnen på 225 graders värme.

Gör först mango chutneysåsen: (Såsen passar till det mesta)
Skala och hacka fint 1 vitlök och 3 schalottenlökar och häll ner dem i en kastrull med lite smör i. Låt dem brynas ihop ett par minuter. Tillsätt ½ dl vatten, 1 dl grädde, 1 msk kycklingfond, 1 krm gurkmeja och ½ dl mango chutney. Koka upp såsen och smaka av med salt & peppar.

Lägg 4 tinade kycklingfiléer på en ugnssäker form och salta & peppra dem lite.
Häll över mango chutneysåsen och sedan in i ugnen i ca. 30 minuter, tills kycklingfiléerna är genomstekta.

Serveras tillsammans med ugnstekta grönsaker. Jag skar 1 gul paprika i bitar, 1 liten bit zucchini som delats i halvmånar och 3 färska champinjoner som skivats i skivor och smaksatte dem med salt, chilipulver och italiensk salladkrydda. Hällde över lite smör och olivolja.

Direkt länk till denna recept:
http://edwugo.blogg.se/2011/january/kycklingfile-med-mango-chutney-sas.html

Kommentarer
Postat av: Fia

Hihi, kul att ni gillade maten. Den är verkligen goood! Bra att du testade den! :)

Ja, det är inte lätt med lchf, som sagt, så äter jag den bara för att må bra, det har jag märkt på min mage, den är inte lika uppsvälld. Men ändå skrämmer fortf. fettet mig.. :/ Jag dricker inte kaffe. Var bara nyfiken på hur det gått för dej, läste ju att man inte behöver träna ofta.. Jag gillar ju att träna så därför följer jag inte lchf:en såå noga. Vet att man inte ska njuta av med en massa fett, det gillar ändå inte jag. Jag tar istället lite keso, duger bra för mig. Läste oxå om att bär eg. inte så lchf vänligt. konstigt.. Jaja, men det känns iaf bra för mig, vi får se hur det går längre fram, men grattis till dej som lyckats gå ner i vikt! ;)

kram

2011-01-26 @ 14:39:49
URL: http://edwugo.blogg.se/
Postat av: Lucas

Trevlig blogg du :P

2011-01-26 @ 15:45:29
URL: http://modegrabben.devote.se
Postat av: Fia

hehe, kul att vi tänkte ungefär samma :)

Jaa, men ändå konstigt att bären inte såå vänligt. Synd pga pi goda.. men jag äter dem iaf, inte varje dag kanske. Då tröttnar man ju. :)

Ja! Man må vara galen om man struntar i de färska jordgubbarna! De är ett måste under sommaren! :)



kram

2011-01-26 @ 20:25:48
URL: http://edwugo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback