När förstår folk att man INTE ska ta råd av Anna Wahlgren??

Best of Anna Wahlgren:

"Det var hela femton minuter mellan sammandragningarna, [...] medan jag väntade groggade jag med vänner i allmän feststämning."

"Att rökning skulle ge för små och för tidigt födda barn betvivlar jag [...] Genom nio graviditeter har jag varit storrökare"

"Man kan utsätta barn för skilsmässor, uppbrott, flyttningar, avbrutna kamratkontakter, upprepade skolbyten utan att för den skull nödvändigtvis skada dem."


"En mycket aggressiv sexårig flicka var hos mig med sin mor. [...] Jag tog ifrån henne barnet och bad henne komma med mig ut i köket. Där la jag händerna om hennes hals. 'Om inte du uppför dig som folk, så tänker jag strypa dig, lilla vän."


- ur Barnaboken



"Men hon är ju inte felfri"

läs det här, hennes egen dotter som har skrivit det.
- Hon är liksom okontaktbar. Hon har supit oavbrutet i tre dagar. Och hon liksom ylar. Förstår du hur jag menar? Dans röst är tjock och desperat. Precis innan vi ska lägga på säger han, liksom i förbifarten: - Hon har hand om tre spädbarn också. Hon ska lära dem att sova.

Jag läser Felicia försvann. Boken om Anna Wahlgren, ur hennes dotters perspektiv. Boken känns som snabba glimtar ur en väldigt svår barndom och som läsare känns det som att jag tjuvkikar in i misären. Korta fragment av en större bild.

Jag tänkte att jag skulle vara öppensinnad och ickedömande för jag vet ju hur svårt det är att vara mamma, hur trötthet, tålamod som tar slut, frustration och stress kan få den bästa av föräldrar att bejaka sin inre psykopat vid svaga tillfällen. Och hur man hela tiden slåss mot det där dåliga samvetet och ångesten; gör jag rätt?

Men nej. Det går inte.

Redan första kapitlet så hatar jag henne. Halvvägs in i boken och jag gråter för att de stackars barnen som växte upp i den här misären av alkoholism, sex, fester, misshandel, hot, våld, kränkningar, övergrepp, vanvård, skuldbeläggande, självmordslöften och lögner. Nej, Anna fuckade inte upp då och då så där som alla gör ibland. Nej.

Hon var en fruktansvärd mamma. Det finns inget sätt att sockra det på och det ska det inte heller. Felicias röst måste få höras. Hennes berättelse måste tas på allvar. Inte för att smutskasta en mamma som gjorde så gott hon kunde utifrån sina egna trasiga förutsättningar utan för att samma mamma har tagit på sig rollen som barnexpert och rådgivare åt hundratals, tusentals kanske, föräldrar. Som med sina råd och idéer än idag fortsätter att vilseleda kärleksfulla föräldrar och traumatisera försvarslösa barn.

Ingen vet riktigt var mamma är. När kommer hon hem? [...] Simon har precis lärt sig gå och drar Agnes i byxorna. Men hon vet inte. Istället säger hon till oss att det är dags att gå och lägga sig. Fast först borsta tänderna. Det var tur att mamma gav henne allt ansvar, för hon är bra på det. Fast hon bara är nio år.







Kopierat av ladydahmer.blogg.se

Kommentarer
Postat av: pubes

sv: another dumb blonde helt enkelt! ;)



jag läste det där hos lady dahmer också, bra skrivet, hon har så rätt så rätt LD!

2012-01-18 @ 15:27:10
URL: http://pubes.blogg.se/
Postat av: joanna- att leva med Aspergers syndrom!

Hej! Jag heter Joanna och är 23 år och när jag blev 14 år så fick jag diagnosen Aspergers syndrom och nu bloggar jag öppenhjärtat om mitt liv med diagnosen för att samhället ska få mer insikt och förståelse för hur det är att leva med ett dolt funktionshinder och att alla är lika värda trots bakgrund.

Så kolla gärna in min blogg:)

Ps. Du kanske tom vill göra ett bloglovinbyte?:)

Ps. Tänkte bara tipsa om att jag Kör jag en stor veckans blogg tävling där du kan bli länkad inför mina 300-600 unika läsare/dagen så passa på att anmäl dej:)

2012-01-18 @ 15:42:21
URL: http://domkallarmighannes.com
Postat av: Je

När jag läste och tyckte känna igen, aaah de kommer ju naturligtvis från fantastiska LDs blogg ;).

2012-01-18 @ 16:43:39
URL: http://jaowl.blogg.se/
Postat av: pubes

sv: haha noway! lååångt ifrån!

2012-01-21 @ 21:48:48
URL: http://pubes.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback