[FUDGE-smakerna/tankspridd]


Jag kan verkligen vara en människa utan att ha hjärna på rätt plats.
Jag testade en del fudge, Skumtomte-fudge, maraboufudge, fudge med blocket till sist bara fudge.

Skumtomtefudge kan vara gott för några, men det var inte alls uppskattat här i
familjen, bara Eli och Deb tyckte det var gott.
resten av oss tyckte det smakade äckligt. Det är väldigt sött och seg.

Fudge med blockchoklad var misslyckad, jag kokade utan tålamod, så man fick äta med sked för att kunna njuta..

Fugde med marabou, blev väldigt lyckat, smakade mycket gott, 
men jag glömde att använda min
hjärna och jag hällade choklad i ugnform, så de kunde stå och svalna,
så de sista ville jag äta från stora skedet som jag kokade med.
Det var självklart mycket hett, då det har ju varit uppe i 125 grader varmt,
och jag tyckte jag var smart och lät de få lite kallt vatte, så kallnar de snabbt,
vad jag glömde att låta HELA sked få kall vatten,
så jag slickade till där mycket varmt choklad, så jag brände mig ordentligt på tungan.
Jag kom på mig själv. "Vad fan är det du gör! Man ska ALDRIG smaka på något mycket varmt!!"
Man upplever då och då att man dricker för varmt kaffe eller sånt, äta hett mat, men här varma choklad SLÅR ALLT, smärtan nr 1...
Turligt nog gick det över i 2 dagar, och nu har jag välfungerande tunga.

Så kokade jag nytt fudge, alltså den vanlig utan nått tillsättningar.
Jag använde recept:
3 dl socker
3 dl grädde
1 msk sirap
1 msk smör(flytande margarin tog jag)
koka upp allt till det klarar kulsprovet eller 125 graders varmt, det tar ungefär 40 min på låg värme.
sen tillsätta 3 msk kakao..
(vill ni även testa marabou, så ta valfritt marabou platta, och slänga i 100 g)
(kom ihåg att flytta kastrull från värmeplatta)
Så skynda att hälla i ugnformat. och låt det svalna över nattan.

Lycka till..

Har ni något ANNAT recept som tillhör fudge, så skriv gärna =D

Kommentarer
Postat av: mamma

den sista är väl den du brukar göra som blir så god? när ni var små baka jag bullar o frös in i lådor o skrev lever på o då lät ni bli den burken eftersom ingen av er gillar lever, men nu var ju problemet att du äter upp godiset så skicka dom till mig jag har slutat äta godis(kanske kan prova en eller två)hihi kram

2009-12-05 @ 22:24:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback