[Personlig-utveckling/Svar på frågor]

Sorry, jag har haft fullt upp, med att arbeta med mitt psyke. det har gått bra faktiskt.
jag fick några chockade nyheter, kanske inte för er, men för mig gör det.
tex att jag har haft depression i hela 14 år. sedan första övergrepp när jag var 12 år.
Det har varit dold depression, som jag inte upptäckt, men min personlighet förändras. min barnsdom
taget från mig.. Nu var det dags att släppa om barndoms historia.
Det hjälper mig inte alls att inte slippa om taget, men nu gör jag det.
Och det hjälper faktiskt, jag blir gladare och jag ritar igen efter 11 år, köpt blocket och uni-pennor osv.
Vattenfast typer självklart.. Härligt att prova på nytt, brukade rita med kol. men nu ville jag prova uni.


Såå jag har haft en lille inlägg som ni kunde ställa frågor om Danmark och jag svarade aldrig,
det beklagar jag, frågor som jag fick är
1. Hur är döva skolorna, dövkultur i danmark? Av raisy.
2. Finns det jobb i Danmark? Av mamma..


Svar:
1. Dövskolorna i Sverige är bättre, för dövhet minskar nu i samhället, vi är mer cyborgerna nu, jag menar att
fler och fler är Ci-bärare, och läkararna rekommenderas att det FÅR INTE användas teckenspråk, för det vill inte riktigt stötta hörsel om man vänder sig till teckenspråk.
Dock har några föräldrar upptäckt att barnen har fått depression pga CI och reglerna, så några struntar i rekommederation. Tex, jag ska evt kanske få hörselappart för jag hör så bra, och jag fick höra "GRATTIS!!!!" av flera.. Fredericiaskolan som engång var dövskola, och nu heter det "center för hørtab". Några ser det som hopplöst framtid för döva i danmark. Föräldrar vill hellre skicka  CI-bärare barn till hörande skola för dövskola ger inte lika bra utbildning, efter vad läkare utvärdering, (typiskt läkarna, som tror sig veta bäst), men ser ut nu att folk vet bättre nu, så de tvungas att skicka barn till dövskola nu, fast några envisas ändå till hörandeskola.. Dövkultur vet jag inte riktigt, jag uppfattar som döva har gett upp här. kanske är det för att jag har mött fel folk. vem vet?
Teckenspråk lag som ni i Sverige har. har vi inte här ännu. Vi är medvetna om det utvecklas en planta i hörsel så vi kan bli hörande, och det hoppas många på.. De vill ge barn ci, för det är ringa möjligheterna i framtid.


2. Jadå det finns jobb i danmark, beroende på vad du vill ha för jobb, men det är ett krig nu att bli anställd.

Om ni är sugna på att fråga ännu mer, eller flera frågor.. Så välkomna!
Jag kan evt också fixa vlogg med teckenspråk så ni kan se hur man säger mamma och pappa på dansk teckenspråk..

Kommentarer
Postat av: ida

vaaa bruce wills kan vila i hyllan nu??!?! oj oj! hihih.. åhh hemsk i dk..ang om Ci- att inte ska använda tsp! dum det e!! självklart måste ha tsp! dum dum läkaren! jajaja...TSP är ju viktigaste.

jaa hur är det dövförening i dk???

krammmm ida :)

2010-03-22 @ 19:56:22
Postat av: mallan

bodde ju på grönland två månader och danska var det andra språket för dom och ett ord som jag lärde mig mycket senare, ett så enkelt ord men ursäkta? funderade över detta ordet ett bra tag... töj!

:P



2010-03-23 @ 14:15:59
URL: http://fabriksflugan.blogg.se/
Postat av: raisy

ahh.. det är faktiskt synd att läkaren i danmark tänker sådär... jag tycker att teckenspråk är mycket viktig oavsett om har ci,hörselappart eller ej..

2010-03-27 @ 12:28:51
URL: http://raisy.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback