Rättelser till vanliga missuppfattning ang LCHF!

Jag beklagar att jag inte har varit aktiv, detta eftersom jag inte riktigt vet hur jag ska formulera mig utan
att avslöja för mycket vad som är på gång, men det börjar ryktas nu, så jag vågar slappa av, och skriva i bloggen.

Men först vill jag berätta om en sak som jag har stött på och blivit uppretad av folkens missuppfattning;
LCHF!!

Det är en livskost, inte någon diet.
Men det kan fungera som diet, det är kanske den långsammaste dieten.
det är mycket gammal dags kost, som går ut på att äta RÄTT,
och man ska inte skära bort kött för att behålla köttfett,
eller skrapa ihop gris fett och kassera resten ut.
Det kan utföras vegetarisk, www.ladydahmer.blogg.se, hon är vegetarisk lchfare, så henne kan ni hänvisa till.

Typisk misstag man gör i början är att äta enbart bacon och ägg och
"tro att det är hela världen".
Med kreativa, och rätta sajter så kommer man långt hur som helst..

Det ska inte bojkottas frukter 100% alls, man kan äta det på lördagar som fruktsallad med lite grädde till eller
lchf gjort glass. istället för köpta godis, man kan göra egen goda godis som man kan gotta sig med gott samvete.

Jag har varit på olika perioder på frukosterna, i början var det väldig mycket pulverdryck, för jag älskade det,
jäkligt gott enligt mig, sen räckte det, så jag sket i att följa satjer och hade ingen fantasi, så jag åt
nästan alltid bara oststickar som jag gör själv, och äta med avocodo dipp, eller 2 minuters bröd som jag älskar,
ägg och mandlar in i micro, så är det ett bröd färdigserverat!

Nu på tiden är jag galen i äggsallad; ägg, majonäs, gräslök och lite senap, med valfritt ingrendiser, såsom räkor, eller skinka, så skivar jag avocodo som jag äter som tillbehör, ibland tar jag med gurka, eller paprika eller tomater. Allt beror på mitt mataptitet, så nu äter jag också skiftvis A38 eller sødmælkyoghurt naturell, 3,8% fett, det är typ filmjölk, eller yoghurt naturell, och äter det med solkärnor, eller paramcednötter eller hemgjort musli. 
Lchf är mera proteinrikt och BRA fettinnehåll, alltså som man väljer inte filmjölk med blåbärsmak, utan att man blandar själv färdigt. 

Så vet man vad man intar, tex du kan inte vara säker på pressadtomat i burk, vad har de blandat i,
dessa burkar som finns  innehåller en del mängd socker för hållbarhet, och det behöver vi inte.


Det beror hur strikta lchf kost vi vill äta.
Riktigt strängt; Frukter: alla frukter och flesta bär, grönsaker; Tomater, och lite till är förbjudet.
rotfrukter = bannlysta.. Mjölk helst inte, fixa det istället ägg med smör och vatten, så det blir äggmjölk.
kyckling utan skinka på, dumt, och rent slöseri eftersom lågt fett utan dens skinka på.
 

Några lchfare tillåter sig själv att äta rotfrukterna, såsom rötbetor istället för potatis, (inte den från burk utan man kokar själv.),
Så det beror på hur strikt man vill ha det, rotfrukterna tycker jag är mera passande för en livvarigt kost..


Slutligen;
 Lchf kost kan man Öka i vikt, Viktnedminskning,
eller bara ett stabilt livkost som ger magen ro
och mindre svullande.
Allt man väljer själv hur man vill ha det.



Avslutar med ett tips som jag har hittat hos en blogg

Detta är inte begränsat men ungefär ett simpel information;

En vanlig frukost kan bestå av:
En vanlig lunch kan bestå av:
En vanlig middag kan se ut så här:
Andra tips:

Hoppas att ni förstår bättre hur Lchf fungerar. =)


Kommentarer
Postat av: mamma

Önskar du bodde här så du kunde hjälpa mig ,har ju ingen karaktär utan faller efter några dar men ser ju vad bra du lyckats .är stolt över dig kram

2011-03-14 @ 11:47:29
Postat av: natty

på vilket sätt kan man gå upp med lchf? vet bara man kan gå ner i vikt. kan du berätta mer om det så jag kanske ska se upp med vissa mat? ;)

2011-03-17 @ 19:07:05
URL: http://natty.blogg.se/
Postat av: selin

ja eller hur :)

2011-03-22 @ 15:50:42
URL: http://lukenda.blogg.se/
Postat av: joanna- Att leva med Aspergers syndrom!d

Hej! tänkte bara tipsa om att de pågår en tävling i min blogg och du har nu chansen att vinna ett par valfri skor från www.crocs.se

gå in här för att anmäla dig: http://www.domkallarmighannes.com/2011/03/tavling.html

Lycka till:)

2011-03-22 @ 16:29:12
URL: http://domkallarmighannes.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback